Regler för blinkers på motorcykel 2017

Regler för blinkers till motorcykel

Blinkers måste sitta minst 350mm och max 1200mm från marken.

1975 eller senare

Måste ha blinkers på vardera sida som visar orangegult ljus bakåt och framåt. Måste vid klar sikt vara synliga på 30m.

1984 eller senare

EJ mindre än 240mm mellan de lysande ytorna på främre blinkers (alltså från kanten av glaset, inte från mitten).
EJ mindre än 180mm mellan de lysande ytorna på bakre blinkers 

Minstamått mellan körriktningsvisarnas lysande yta och halvljusstrålkastarens lysande yta:
1. 75 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisarna på 90 cd,
2. 40 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisarna på 175 cd,
3. 20 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisarna på 250 cd,
4. 20 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisarna på 400 cd.

(Transportstyrelsen hade ingen aning om hur “cd” (Candela) mättes i praktiken så efter många telefonköer och omkopplingar hamnade jag hos besiktningsingenjör “Bosse” som gav mig svaret “Lyser den bra så lyser den bra” och de har ingen utrustning att mäta detta ändå. Kravet “synlig från 30m vid klar sikt” gäller ju alltid så man får gå på det. Dessutom så har rad 3 och 4 samma mått så det känns som att dessa regler inte är särskillt genomtänkta i verkligheten.)

1986 eller senare

Blinkers måste vara typgodkända (e-märkta). Eller med andra ord: 1985 eller tidigare behöver INTE ha e-mäkta blinkers, erkänn att det var det här du ville veta när du började läsa!

1987 eller senare

Måste ha ett jämt antal blinkers (Om du hade tänkt ha tre blinkers är vi väldigt nyfikna på vad du tänkte bygga, skicka gärna en bild!)

Tillägg: Enligt SAOL heter det blinkrar men jag valde att skriva blinkers för att blinkrar låter dumt. Så var det med det. Jag hade också kunnat skriva körriktingsvisare men då hade nog ingen hittat min lilla artikel på google.

Källa: http://webapp.trafikverket.se/TRVFS/pdf/2003nr023.pdf